De deal die PostNL sloot met de bonden om meer bezorgers in dienst te nemen, leidt tot fors lager bedrijfsresultaat in het derde kwartaal. De duurdere postzegel kan niet verhullen dat de brievenbusiness kleiner en kleiner wordt.
De aanhoudende krimp van de postmarkt en stijgende loonkosten van pakketbezorgers hebben de resultaten van PostNL vorig kwartaal gedrukt
Dat blijkt uit de cijfers die het postbedrijf maandag heeft gepubliceerd. PostNL boekte vorig kwartaal een omzet van 780 miljoen euro, wat 1 procent minder was dan in het derde kwartaal van 2014. De onderliggende operationele winst (cash) zakte met circa een kwart naar 23 miljoen euro. De nettowinst ging wel met 6 miljoen euro omhoog, naar 18 miljoen euro.
Bij de postbezorging wogen bezuinigingen en duurdere postzegels niet op tegen de verdere krimp van het briefverkeer en oplopende kosten. Bij de pakketbezorging werd het resultaat gedrukt door het akkoord dat in de zomer werd gesloten met zelfstandige bezorgers. Die kregen allemaal het aanbod in dienst te treden bij het bedrijf.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl